Wat komt er veel op een beginnend startbekwame leerkracht af! Voor startende leerkrachten heeft LEV een uitgebreid inductieprogramma opgesteld, want de leerweg naar basisbekwaam is (nog maar net) begonnen. De starter wordt daarom vrijgesteld van verschillende taken en de focus ligt op het verder ontwikkelen van het lesgeven. De mentor, de Intern Begeleider, de directeur en de bovenschools coach worden betrokken om een zo goed mogelijke start te maken om lerend en stevig voor de klas te staan. De leernetwerkdagen worden gebruikt om op de dagelijkse praktijk te reflecteren en te sparren met mede-starters.
Supervisie
De starters krijgen in hun tweede jaar voor de klas een supervisie-traject aangeboden. Tijdens supervisie reflecteer je onder begeleiding van een coach op de werkervaringen, zodat je in staat bent te leren van deze ervaringen. Het reflecteren aan de hand van de reflectiecirkel van Korthagen helpt je je eigen professionele identiteit te ontdekken en te werken vanuit je kwaliteit. Dit maakt dat je als Starter steeds krachtiger voor de groep staat.
Ook voor leerkrachten die al langer het vak beoefenen is het volgen van supervisie een waardevolle leermogelijkheid! De supervisie wordt individueel en in groepsverband aangeboden.
Een leerkracht die het supervisietraject heeft gevolgd zegt hierover: ''Supervisie heeft mijzelf geholpen een ander perspectief te creëren. Ik ben bewuster geworden in wat mijn denken en handelen beïnvloed en heb dit leren ombuigen naar een manier die voor mij werkt.''